miercuri, 24 februarie 2010

De ce ne sunt iertate pacatele ?


Uite o intrebare care la care nu m-am gandit niciodata.In schimb, in urma cu putin timp, un preot ma intreaba : " Auzi, tu crezi ca e normal ca pacatele sa fie iertate ? " .Sincer, m-am blocat.Si in blocajul asta am realizat ca nu e nimeni obligat sau ca ar "trebui" ca pacatele pe care le facem sa fie iertate.Si asta pentru ca prin pacat noi rupem legea, facandu-ne rau in primul rand proprei noastre fiinte.Daca ne gandim bine, primul care a rupt-o a fost Lucifer si el iertare, nu a avut.Asta din mai multe ratiuni.Dar uite ca omului, desi nu se poate compara cu ingerii cazuti, ii este permisa iertarea.

Iertarea Dumnezeiasca nu tine de o sentimentalitate cu caracter uman si asta pentru simplul fapt ca numai omul poate experimenta acest gen de stari si emotii sufletesti, pentru evolutia sa.Totul este Lege! In Lege, noi oamenii experimentam pentru a ne desavarsi.Instrumentele necesare sunt, culmea, cele umane pana la urma.
Totul de fapt porneste de la Hristos, iubitul nostru Mantuitor.Daca nu era El nu puteam trai legea asta in aceste timpuri.
El a adus legea noua.
A restructurat totul, a venit sa implineasca legea veche, adeverind-o prin propria sfanta venire, pecetluirea legii noi.In legea veche, cunoastem legea talionului : "ochi pentru ochi, dinte pentru dinte ", acum cunoastem legea iertarii : " cand cineva iti da o palma, tu intoarce si obrazul celalalt".Prin iertare, mantuirea si intrinsec ieratrea pacatelor, sunt posibile, inainte nu erau.Si proorocul David zice prin Duhul Sfant: Moartea pacatosilor este cumplita (Psalm 33, 20). Dar nu numai moarte se numea despartirea sufletului de trup, ci si iad. Asculta si pe patriarhul Iacob, zicand: Veti pogori batranetele mele in iad (Facere 42, 38). Iar proorocul David zice: Dumnezeu va izbavi sufletul meu din mana iadului (Psalm 48, 16).
Cei care incercau din rasputeri sa ridice lumea din haos si intuneric, asa cum era si Moise, erau constienti de caderea iremediabila a sufletului.Din acest motiv incercau sa determine omul sa duca o viata mai apropiata de o forta Atotstapanitoare - Dumnezeu.Asa putea salva suflete ca sa poata astepta intr-un "intermediar" venirea lui Hristos, pentru implinirea legii noi, cea a iertarii pacatelor si a iubirii.O schimbare de frecventa si vibratie teribila.
Profetii din antichitate stiau bine ca omenirea asteapta personalitatea lui Iisus si forta lui Hristos.Isaia spune cu lux de amanunte venirea lui Mesia, din acest motiv cei din afara crestinismului nu citesc Isaia 53.De ce ? Cititi :
Isaia 53 - Biblia Ortodoxa

1. Cine va crede ceea ce noi am auzit şi braţul Domnului cui se va descoperi?
2. Crescut-a înaintea Lui ca o odraslă, şi ca o rădăcină în pământ uscat; nu avea nici chip, nici
frumuseţe, ca să ne uităm la El, şi nici o înfăţişare, ca să ne fie drag.
3. Dispreţuit era şi cel din urmă dintre oameni; om al durerilor şi cunoscător al suferinţei, unul
înaintea căruia să-ţi acoperi faţa; dispreţuit şi nebăgat în seamă.
4. Dar El a luat asupră-Şi durerile noastre şi cu suferinţele noastre S-a împovărat. Şi noi Îl
socoteam pedepsit, bătut şi chinuit de Dumnezeu,
5. Dar El fusese străpuns pentru păcatele noastre şi zdrobit pentru fărădelegile noastre. El a
fost pedepsit pentru mântuirea noastră şi prin rănile Lui noi toţi ne-am vindecat.
6. Toţi umblam rătăciţi ca nişte oi, fiecare pe calea noastră, şi Domnul a făcut să cadă asupra
Lui fărădelegile noastre ale tuturor.

7. Chinuit a fost, dar S-a supus şi nu şi-a deschis gura Sa; ca un miel spre junghiere s-a adus şi
ca o oaie fără de glas înaintea celor ce o tund, aşa nu Şi-a deschis gura Sa.
8. Întru smerenia Lui judecata Lui s-a ridicat şi neamul Lui cine îl va spune? Că s-a luat de pe
pământ viaţa Lui! Pentru fărădelegile poporului Meu a fost adus spre moarte.
9. Mormântul Lui a fost pus lângă cei fără de lege şi cu cei făcători de rele, după moartea Lui,
cu toate că nu săvârşise nici o nedreptate şi nici înşelăciune nu fusese în gura Lui.
10. Dar a fost voia Domnului să-L zdrobească prin suferinţă. Şi fiindcă Şi-a dat viaţa ca jertfă
pentru păcat, va vedea pe urmaşii Săi, îşi va lungi viaţa şi lucrul Domnului în mâna Lui va
propăşi.
11. Scăpat de chinurile sufletului Său, va vedea rodul ostenelilor Sale şi de mulţumire Se va
sătura. Prin suferinţele Lui, Dreptul, Sluga Mea, va îndrepta pe mulţi, şi fărădelegile lor le va
lua asupra Sa.
12. Pentru aceasta Îi voi da partea Sa printre cei mari şi cu cei puternici va împărţi prada, ca
răsplată că Şi-a dat sufletul Său spre moarte şi cu cei făcători de rele a fost numărat. Că El
a purtat fărădelegile multora şi pentru cei păcătoşi Şi-a dat viaţa."
Isaia a trait cu 800 de inainte de venirea lui Hristos.

Pai si cum oare este posibila iertarea pacatelor ? Iar aici Hristos este direct responsabil.Fara el nu am fi putut altfel.Din acest motiv spunea parintele Rafail Noica " Noi avem noroc ca Dumnezeu este nedrept cu noi, altfel nu s-ar putea mantui nimeni" si aici este evident vorba de Iertare.Dumezeu iarta omului ruperea legii daca el se smereste.Este extraordinar lucrul acesta.Si daca Dumnezeu o face, oare omul cum trebuie sa faca?

(imagniea din dreapta reprezinta taina spovedaniei.La Sfanta Taina a Spovedaniei, Mantuitorul e de fata, precum si ingerul pazitor, care sterge din cartea vietii relele si pacatele marturisite.foto de la bis.Draganescu pictate de parintele Arsenie Boca.Ceva unic in lume!)

Diavolul era speriat

Diavolul nu a cunoscut nasterea lui Iisus Hristos si din acest motiv era agitat si speriat pentru ca simtea ca ceva se intampla.Intruparea lui Dumnezeu nu putea fi din impreunarea omului, pentru simplul fapt ca ar fi mostenit pacatul originar, ceea ce nu este posibil...Deci, Dumnezeu s-a nascut Dumnezeu in om, pogorandu-se in pantecele Sfintei Fecioare.Din acest motiv, pentru ca Iisus era in afara pacatului originar, diavolul nu stia despre el.Nu a putut sa-l afle.Si pentru ca nu a putut sa afle ce urmareste Dumnezeu prin nasterea "unui" prunc, atunci l-a iscodit pe irod sa omoare toti pruncii. Din acest motiv diavolul si-a permis sa incerce sa-l ispiteasca pe Iisus, pentru ca nu stia cine e.Acolo unde e desavarsire, diavolul nu mai are cunostinta. Referitor la aceasta, spunea parintele Paisie Aghioritul : " Daca gandul tau e pur si nu contine nici o forma de mandrie, nimic rau, atunci diavolul nu stie ce vrei sa faci, sau ce gandesti.Dar daca spre exemplu vrei sa faci un bine si pentru o clipa ti-a intrat in minte gandul ca faci un bine si te mandresti catusi de putin de acest lucru, atunci diavolul afla si te poate ispiti."
Intre Dumnezeu si lumea cazuta, ingerii cazuti, dupa cum spun multi sfinti parinti, este un legamant care nu trebuie incalcat.Si anume, ca ingerii cazuti sa nu se atinga in vreun fel de Divinitate.Cu alte cuvinte legea obliga la plata in cazul incalcarii ei. (foto.judecata particulara a sufletului pictata de Arsenie Boca)
Aici este minunata lucrare descalcita si talmacita de ortodoxia noastra.Spunem de Sfintele Pasti "cu moartea pe moarte calcand "...tocmai in amintirea aceste lucrari tainice a lui Dumnezeu.In momentul rastignirii si plecarii din trup, Hristos a coborat mai intai in iad, precum sufletul omului ce parcurge drumul de dupa viata (vede ambele,iadul si raiul), la momentul coborarii lui Hristos, Diavolul a avut pretentia sa-l " cerceteze" pe Hristos crezand ca este un simplu suflet...gresit gandit.In acel moment diavolul a incalcat legamantul.El nu mai poate rascumpara niciodata gresala facuta, nici cu pretul a 6 miliarde de suflete mantuite.Hristos nu numai ca ne-a eliberat, sacrificandu-se pentru curatarea pacatelor noastre ci ne-a si dat sansa iertarii pacatului.Si va dati seama ca lucrurile aceste sunt numai cateva fire de nisip, atat cat omului i-a fost permis sa desluseasca, din tainica sa lucrare?
Acestea sunt realitati care pentru om ar trebui sa fie complesitoare si sa strarneasca in el dorinta de schimbare.Din pacate multi o considera "mitologie" si atat.Ceea ce preotii o numesc "inselare".
A fi ateu este o inselare.Chiar daca tu faci fapte bune si esti un om care incearca sa fie corect si integru in societate, fara sprijinul interior in Dumnezeu si fara chemarea Lui, ne pierdem si ne pierdem gratuit, degeaba.Cand esti deznadajduit, deprimat, indurerat, ingrijorat si cate si mai cate,...ce faci daca nu apelezi la ceva bun, ceva binevoietor, intelegator, iertator, salvator...cu alte cuvinte Dumnezeu ? Ce faci daca nu crezi? Te darami in castigul cui oare ? Problema asta mi-a ridicat-o o doamna in urma cu cateva zile, in cadrul unui curs pe care il tineam. Vorbeam despre ingerii cazuti si la un moment dat doamna imi spune : " Eu nici nu le dau atentie, nu ma gandesc de nici un fel de ei...adica nu exista pentru mine".
Cand mi-a vorbit, am avut impresia ca vorbeste de undeva dintr-un hau, din intuneric.Aceasta poate fi una din cele mai mari ispite, sa crezi ca nu exista.
E primul lucru pe care si-l doreste, tocmai ca sa se poata insinua cat mai bine.Din acest motiv dansa nu avea o coerenta necesara intelegerii si priceperii cunoasteri interioare, dorea sa-l cunoasca cumva pe Dumnezeu, prin orice fel de mijloc, spiritism, calatorii astrale, ocultism sau mai stiu eu ce.Si din cauza asta se pierdea si nu numai ca se pierdea dar facea rau in jur sugand energie intr-un hal de-ai fi zis ca este o gaura neagra umana.N-am putut decat sa ma rog pentru dansa si dupa vreo zece minute a parasit incaperea.
Asadar sa nu ne pierdem! Si sa intelegem ca nimeni in lumea asta, nici un invatator autentic : Buddha, Krishna, Dalai Lama, Moise,Mahomed, Hermes Tristmegistos, Appolonius din Tyana, Lao Tzi, Pitagora si nici un alt mare initiat, maestru, spirit inalt ales sau cum doriti sa ii spuneti,nu si-a putut permite sa spuna ca este "inceputul si sfarsitul" ca este " calea, adevarul si viata " ca la judecata va sta "de-a dreapta Tatalui "sau ca va veni la sfarsit cu Tatal sa judece vii si mortii.Si aici nu mai vorbea de un principiu ci de o realitate.

Spuneti-mi si mie, cine isi poate permite sa spuna asa ceva despre sine, fiind o personalitate zguduietoare in istoria omenirii, daca nu ar fi asa cu adevarat ? Astept raspunsul vostru.

Paintele Cleopa spunea : " Manca-v-ar raiul sa va manance! "

27 de comentarii:

  1. Buna intrebare, personal nu mi-am pus-o niciodata dar in extensie vin cu o alta intrebare care imi staruie in suflet de foarte mult timp; constientizeaza oare Omul de PRIVILEGIUL pe care l-a primit si anume faptul ca Tatal Nostru, Bunul Nostru Dumnezeu, NE INGADUIE sa Ii vorbim IN MOD DIRECT? Ati simtit vreodata inainte sa incepeti o rugaciune, o conversatie cu Tatal, binecuvantarea si “norocul” pe care il avem pentru ca in orice moment putem sa Ii spunem ce avem pe suflet, in orice moment putem sa Ii cerem ceva, in orice moment ne putem descarca sufletul de remuscare, vorbind cu El? Bineinteles, toate acestea stiind ca El ne asculta in orice clipa din zi si din noapte. Stiind ca, in desavarsita lui Bunatate, El se bucura ca Ii vorbim. Poate duc la extrem aceasta traire dar deseori, cand imi incep o rugaciune, pur si simplu ma opresc! STOP! LINISTE! Imi constientizez micimea si ma intreb: cine sunt eu sa indraznesc sa pretind sa ma asculte? Mi-e rusine de cat de profitori suntem si cum putem sa Il exploatam ori de cate ori ne vine noua. Mi-e rusine sa mai poluez linistea noptii cu vorbele si gandurile mele nenorocite. Simt ca nu merit sa Ii vorbesc, ca merit sa stau cu gandurile mele, cu preocuparile mele.....
    Asadar, asa cum Bunul Dumnezeu ne lasa sa Ii vorbim, asa ne lasa sa ne luam singuri iertarea (bineinteles daca ne-o dorim).... pentru ca El ne iubeste, pentru ca El este desavarsit si de aceea ne-a dat Calea.

    Si ca tot vorbim de invatati, Arsenie Boca a spus: O, Adevăr, care Dumnezeu eşti, fă să fiu una cu tine într-o dragoste veşnică. În Tine sălăşluieşte tot ceea ce doresc, tot ceea ce vreau. Toţi învăţaţii să tacă, toată făptura să amuţească în faţa Ta, grăieşte-mi numai Tu!

    Haideti sa pretuim ceea ce Bunul Dumnezeu ne ofera si cu infricosare sa acceptam pentru ca va veni clipa cand va fi prea tarziu pentru regrete.....

    Doamne ajuta!

    RăspundețiȘtergere
  2. Mare lucru e smerenia, desi multi iau in deradere acest cuvant. Dintre toti "maestrii spirituali", Singurul care ne-a invatat deplinatatea iubirii, a fost Iisus Hristos, Mantuitorul nostru.
    Dumnezeu ne iarta intotdeauna, insa noi nu vrem sa ne iertam. Ne "automutilam" constant prin pacatele noastre, deoarece nu avem smerenie si ne credem plini de virtuti. Iar daca vine altul si ne demonstreaza contrariul, ne suparam imediat, in loc sa ne mahnim din cauza mandriei noastre.
    Prin smerenie, vine atat iertarea noastra, cat si a tuturor. Nu degeaba spunem in rugaciunea "Tatal nostru": "si ne iarta noua gresalele noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri"- si cum am putea sa ii iertam pe ceilalti, daca nu ne "iertam" mai intai pe noi?

    RăspundețiȘtergere
  3. Doamne Ajută! Eu cred că răspunsul este unul singur:
    "Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al pământului, văzutelor tuturor şi nevăzutelor.
    Şi întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, care din Tatăl S-a născut mai înainte de toţi vecii. Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut; Cel de o fiinţă cu Tatăl prin Care toate s-au făcut.
    Care pentru noi oamenii şi a noastră mântuire S-a pogorât din ceruri şi S-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara şi S-a făcut om.
    Şi S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponţiu Pilat şi a pătimit şi S-a îngropat.
    Şi a înviat a treia zi după Scripturi.
    Şi S-a înălţat la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui.
    Şi iarăşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a Cărui împărăţie nu va avea sfârşit."

    Fie ca sărbătoarea Învierii ce se apropie să ne deschidă inimile către bunul Dumnezeu!

    RăspundețiȘtergere
  4. Smerenia este mare lucru, intr-adevar... Daca am fi smeriti cu adevarat nu am mai cunoaste decat pacea si bucuria, am intelege ca tot ce vine de la Dumnezeu e in folosul nostru si am stii sa multumim chiar si vrajmasului cand ne incearca. Ce i-a reprosat dracul Sfantului Macarie? "Multa sila am de la tine, Macarie, caci nu pot asupra ta. Iata, orice faci si eu fac. Tu postesti, dar eu nicidecum nu mananc. Priveghezi, dar eu nicidecum nu dorm. Numai una este cu care ma biruiesti; smerenia ta, si pentru aceasta nu pot asupra ta."

    RăspundețiȘtergere
  5. Iisus a spus ca daca credeti, minuni mult mai mari puteti face si voi!A spus clar ca fiecare poate deveni fiul lui Dumnezeu!Ne-a invatat Iubirea!Ne-a spus sa veghem ,in sensul sa fim constienti,treziti,lucizi ,nu roboti!Sunt multe lucruri care le-a spus,insa Biserica nu le-a mentionat!Ne-a spus de Imparatia cerurilor,care este in noi!A intentionat sa ne ridice vibratia,energia,evolutia!Insa a specificat,ca putini sunt alesi!Putini vor reusi!Sunt multe lucruri neintelese de noi astazi!Dar cu siguranta daca Veghezi(practici auto-cunoasterea),iubesti viata,omenirea,te rogi Creatorului si descoperi ca El,Creatorul a sadit in fiecare "O imparatie" care trebuie descoperita!

    RăspundețiȘtergere
  6. TINETI MINTE ,IISUS A PRECIZAT CLAR CA EL NU ESTE DIN LUMEA ACEASTA!!!!!LUMEA GRESITA IN CARE NE AFLAM!!!CE CRESTINI!!!MULTI CHEMATI ...PUTINI ALESI!!!EL NU A PUTUT FI INTELES....CACI A SPUS CLAR CA NU-I DIN LUMEA ASTA!O LUME MATERIALA....EGOISTA,FARA IUBIRE,FARA PROFUNZIME,FARA CAUTARE DE SINE,DOAR IN PLACERI.....SI IN GOANA DUPA HIMERE!

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna seara tutror,

    Doru,ai putea cumva sa ne povestesti si noua despre acea emblema care probabil este emblema PARACELSUS GROUP. Daca totusi timpul nu iti permite, poate ne-o poti oferi la o rezolutie suficienta cat sa ne satisfacem curiozitatea cu un studiu despre ceea ce contine. Daca tehnic nu ai posibilitatea pe blog, poate ca mai ai adresa mea de mail....numai bine!

    RăspundețiȘtergere
  8. Iti lipseste un singur lucru, oreste:

    sa accepti va singurul cuvant scris al lui Dumnezeu este Bibla, si ca restul sunt pure fantezii umane; sa accepti ca singura cale de mantuire a omului nu este efortul propriu ci impacarea pe care Dumnezeul intrupat-Isus Hristos a adus-o.

    p.s. atat timp cat vei pune la egalitate Bibla cu alte scrieri asa zis Sfinte, veu face o salata din care nu vei intelege nimic.
    Domnul sa te lumineze.

    RăspundețiȘtergere
  9. "ANONIM", sunt de acord cu tine in ceea ce ai spus dar sper ca stii ca acesta este blog-ul lui Doru Bem. Nu ar fi rau sa scrii mesajul tau si pe blogul lui Oreste: codulluioreste.blogspot.com
    Acesta este motivul pentru care nu mai citesc atat de des blog-ul lui Oreste ci al lui Doru Bem pentru ca diferenta pe care eu o simt inte ei este urmatoarea: SMERENIA. Si eu consider ca este vorba de o "salata" dar pun acest lucru pe seama faptului ca Oreste este mult mai documentat si informat decat mine si probabil ca eu sunt cea care nu intelege si nu cunoaste. Il apreciez enorm si pe Oreste....dar pana la un punct. Din acel punct ma depaseste.

    Pentru celalalt "ANONIM", as vrea sa spun ca eu vad putin diferit problema. Ai dreptate: ISUS NU ESTE DIN LUMEA ASTA!Numai ca eu nu as spune ca aceasta este O LUME MATERIALA....EGOISTA,FARA IUBIRE,FARA PROFUNZIME,FARA CAUTARE DE SINE,DOAR IN PLACERI.....SI IN GOANA DUPA HIMERE!....sa nu uitam totusi ca astfel jignim creatia lui Dumnezeu! Eu as spune altfel: LUMEA ACEASTA IN CARE SALASUIESTE DIAVOLUL! Din cauza lui exista acea latura a lumii de care tu spuneai.... Dupa ce am urmarit interviul cu Staretul Tadei postat de Doru, m-am documentat putin si cand am aflat ca ACEST SFANT a murit deja (si chiar de aproape 7 ani) am plans....dar nu pentru el (pentru ca el acum se bucura de bunatatea lui Dumnezeu) ci pentru noi, cei ramasi in aceasta lume in care Diavolul isi face de cap, am plans pentru ca iar s-a dezechilibrat balanta odata ce inca un om sfant a plecat de langa noi...

    RăspundețiȘtergere
  10. Din punctul meu de vedere are mai putina importanta de ce ne sunt iertate pacatele ( e cat se poate de evident ca Dumnezeu e iubire ,nu !? ...)si e mult mai important sa intelegem CUM ne sunt iertate pacatele.
    Stie cineva ?

    RăspundețiȘtergere
  11. Cum ne sunt iertate pacatele scrie mai sus in articol.

    RăspundețiȘtergere
  12. Da ,scrie...se face referire la TAINA SPOVEDANIEI !Cum s-ar spune : m-am imbogatit cu un secret !...Acelasi de mii de ani.Functioneaza dar mie nu-mi mai este suficient .Azi,in 2010 ,eu vreau sa inteleg ce se ascunde in spatele metaforelor.Nu din aroganta si nu ca sa distrug ,ci ca sa pot cladi si singur in mine ( si,de ce nu,in cei cu care vin in atingere )pacea pe care o cladesc preotii in oameni prin acest ritual.Consideri ca o astfel de pornire este un pacat ?Chiar daca e ,eu asta sunt...
    Candva am asistat la o adunare religioasa unde un englez stilat incerca sa explice cu argumente arheologice faptul ca Biblia este adevarata !Si se strofoca,si transpira explicand ...si eu i-am spus ca il cred pe cuvant, nu e nevoie de nici o dovada ,si l-am intrebat daca stie cum vindeca IIsus cu palmele( asta ma interesa pe mine pe- atunci).Asta a ramas interzis si cand s-a dezinterzis nu bolborosea decat : Erezie,erezie !...Atata stia el.Apoi a plecat in Anglia lui...
    Azi ma intereseaza cum ne sunt iertate pacatele ( asta inca nu am reusit sa descalcesc )si vin la ,,adunarea " ta si te intreb...si stiu ca tu nu esti englez si stiu ca tu nu tai frunza la caini ca sa te afli in treaba ,si totusi ...atunci ,cand cu vindecare cu palmele,am tras un fel de spaima si am ramas cu un fel de frica :mi-e frica sa nu cumva sa strigi si tu ,,Erezie " si sa pleci in Anglia !

    RăspundețiȘtergere
  13. Draga @Anonim, o sa incerc eu sa-ti raspund cum ne sunt “iertate” pacatele… Sa presupunem ca ai facut un pacat si ai constientizat intr-un fel acest lucru si te simti vinovat si te intrebi ce poti sa faci. In vremuri imemoriale oamenii erau mult mai aproape de Dzeu decat noi si stiau ce trebuie sa faca fara ajutor. In prezent insa, datorita lumii materialiste in care traim acest lucru este confuz si ne ducem la un preot de obicei pentru asta ca sa ne ajute. Acolo ne spovedim si preotul la sfarsit zice ca Isus ne-a iertat pacatele si pleci multumit… Adevarul este ca NU ti/ni le-a iertat si nici nu se pune problema s-o faca de fapt, si este corect asa! Ideea este ca sufletul tau a fost trimis in acest trup pentru a trece printr-o serie de experiente ce se constituie in lectii si din care sufletul invata, facand permanent alegeri deoarece i se lasa un anumit liber arbitru … ma rog, este lasat sa creada ca are liber arbitru. Daca nu i s-ar da liber arbitru atunci sufletul NU ar fi raspunzator de faptele si alegerile sale si n-ar avea cum sa evolueze. Ca atare, sa nu-ti inchipui ca daca furi sau omori pe cineva te duci la preot si gata, ai scapat ca te-a iertat Isus! Nu, ce se intampla de fapt este ca ti se da un “avans” in sensul ca ti se amana putin pedeapsa, deoarece si tu la randul tau ai facut primul pas pe drumul cel bun si ai recunoscut ca ai pacatuit venind la spovedanie; in plus pleci cu sufletul usurat si moralul ridicat convins ca altcineva ti-a luat de pe umeri pacatul. Ce nu se mai spune este ca se asteapta de la tine in cel mai scurt timp pasii urmatori pe calea repararii complete a ce ai facut! Daca nu faci rapid ceilalti pasi o vei pati groaznic, cu atat mai mult cu cat ti s-a dat o sansa o data. Din pacate acest amanunt a fost in general ascuns de biserica timp de peste 1000 de ani … Trebuie sa intelegi ca numai faptele bune repara un rau, iar rugaciunea prea putin … altfel ar fi ca si cum acolo in ceruri ar fi un tata cam manios si care cand te pocneste, cand te pupa, functie de cat de bine stii tu sa cersesti tu indurare prin rugaciuni pe aici pe jos … asta era imaginea medievala veche a religiei si intre timp lumea s-a mai desteptat. Stii cum este, omului ii place sa se simta bine si sa-si faca de cap, dar nu-i convine sa si plateasca la sfarsit pretul si ca atare a gasit smecheria aceasta cu pasatul raspunderii pacatului mai departe, la cineva care nu poate sa-i raspunda in mod direct. Lucrurile nu merg insa asa. Iti stau la dispozitie pentru alte lamuriri.

    RăspundețiȘtergere
  14. Ciudata situatie ...Anonim langa anonim si anonime peste anonime de parca am fi la anonimat ( sarbatoarea de majorat a anonimilor ! )...Pana la urma tot trebuie sa ne descurcam cumva ;asa ca :
    Eu sunt @ anonim iar anonimul cu raspunsul e @@anonim ( mai ce mai comedie !...)In sfarsit :
    Draga @@anonim inca din primele randuri tin sa-ti multumesc pentru lamuriri si pentru disponibilitatea ta de a ma lamuri si mai mult !...Trecand peste glume vreau sa-ti spun ca ...poti sa-mi spui orice ,orice teorie,poti sa faci orice,oricum ,numai un singur lucru te rog : sa nu ,,dai" in Biserica ! Sa nu faci lucrul asta ca e jale...Populatiei acesteia in care ne incadram si noi doi atat i-a mai ramas :credinta ,speranta in mai bine ;un fel de certitudine interioara inexplicabila ca lucrurile se vor schimba in bine peste noapte!...Nu se cade sa ne jucam cu ceea ce-si imagineaza oamenii,pentru ca acest tip de imaginatie e o imaginatie pozitiva ...au ajuns la fundul sacului si acum nu mai lucreaza ratiunea lor ci inima,sufletul...Speranta e o putere,o forta inimaginabila;s-o lasam sa lucreze !
    Am facut aceasta atentionare pentru ca randurile tale sunt pertinente,au in ele ceva care arata ca gandesti cu propriul tau cap( si ma bucur ca e asa )dar,...sa nu incercam sa gasim un vinovat pentru ceea ce ne doare -vinovati exista cu duiumul ,vinovati exista in afara noastra si vinovati suntem si noi ,vinovatia nu e o scuza si nici o rezolvare,vinovatia e o problema...mare !
    Ca atare : Biserica nu a ascuns nimic ! Biserica e asa cum e .Faptul ca pe noi nu ne duce mintea sa citim dincolo de institutie ,in profunzimea ei,nu e vina Bisericii!( e si vina ei dar trebuie sa ne scoatem din cap acest lucru pentru ca nu ne ajuta cu nimic )In al doilea rand te asigur ca TAINA SPOVEDANIEI nu are nimic a face cu ,,pasatul raspunderii pacatului" ! Ideia asta nu e a ta , unde ai citit asa ceva ?...
    TAINA SPOVEDANIEI tine de curatirea Corpului Emotional ,trecerea dincolo de Pazitorul Pragului, echilibrarea balantei energetice a Universului...Intelegi ce vreau sa spun ? E un lucru profund,o alta modalitate de curatire a Karmei...Asta e CEVA ,nu ?...
    In al treilea rand aproape ca nu mai vreau sa-ti mai spun nimic !Nu sunt suparat dar sunt dezamagit ...sa nu mai vorbesti cu nimeni despre spovedanie ca despre o ,,smecherie"...daca vrei si eu iti stau la dispozitie pentru lamuriri dar in termeni corecti.Nu sunt sclavul ortodoxiei ,faptul ca parintii mei m-au botezt in acest rit nu e alegerea mea dar nici nu ma doare. Personal sunt incantat ca port numele unui sfant si ,uneori, stau si ma intreb cat de incantat e sfantu' de chestia asta...ma doare-n cot de popi si patrafire vanturate ca sa fie gramada de colaci si carnati cat mai mare ...mi-e scarba si ma doare ca unii sunt atat de prosti ,dar...sunt ai mei,sunt din neamul meu si nu am sa-i calc in picioare niciodata indiferent ce rau mi-au facut ,imi fac ,sau imi vor face ...Lumea se naste din mine @@ anonim ,eu sunt creatorul a ceea ce ma inconjoara,lumea nu e in afara mea ci in mine,in constiinta si in constienta mea...Parte complicat ?

    P.S. Nu te supara,zau ca nu am nimic cu tine ,si chiar ma bucur ca ai intervenit,numai ca ,incearca sa ma ajuti sa fac un pas inainte,hai sa-l facem impreuna : hai sa le furam pacatul care ii apasa si sa vedem ce e de facut cu el ...

    RăspundețiȘtergere
  15. ... draga @Anonim, nu ma descurc cu semnatul pe acest site la rubrica "Comentati ca:", pe alt site n-am avut probleme, unde aveau insa si alte optiuni mai facile, dar pe acesta am... asta este. Oricum, pe mine ma cheama Claudiu. Ce ti-am spus eu nu "am citit" niciunde, ci am aflat facand cercetari spirituale, primind informatii in meditatie de la Christos si Dzeu si verificand si cu alte suflete evoluate care sa-mi confirme ca nu ma insel cumva. Mie nu-mi place sa lucrez cu "intermediari" in relatia mea cu Dzeu, fie ei popi, maestri spirituali, etc. Majoritatea oamenilor insa nu au suficienta incredere in ei si prefera sa delege altora relatia lor cu Dzeu.... este problema si alegerea lor, ii priveste.
    Indiferent insa ce iti spun eu sau altul, tu trebuie sa faci exact ce iti spune inima si sufletul tau, sa mergi dupa credinta pe care ti-ai ales-o pana la capat. Ai acris ca ai dori sa afli un raspuns la o problema importanta la care biserica nu da de fapt un raspuns clar si am incercat sa te ajut dupa puterile mele, acelea care sunt. Promit sa nu mai intervin cu explicatii... toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  16. @@aninim ( Claudiu) ,ca @ anonim mai mare ( prin puterea primului venit ,nu ! )eu zic sa tinem legatura ...si,nu e tocmai nimerit sa te retragi. Miza e prea mare !Sunt in joc credintele ,traditiile si obiceiurile,fibra unui neam .( Atentie ,nu obiceiul,obisnuinta de zi cu zi,ci obiceiurile : raurile care ne aduna prin asemanare si ne tin inmanunchiate izvoarele...ca sa nu ne manance lupii ! Nu traditionalul - micii,berea si sarmalele ( Si despartirile se nasc si mor in fum de mici si-n gust amar de bere...spunea ,spunea bine T.G.)ci simtul bunatatii tradus ,transmis de la unul la celalalt ; din tata in fiu ,din generatie in generatie ...Nu credinta ;un crez oarecare ,fugar ,fara vlaga si fara fundament, ci credintele : increderea reciproca -nu te stiu si nu ma stii ,personal nu ne cunoastem ,si totusi simt ca ma pot baza pe tine ,prietene ...ma pot baza pe tine ...dincolo de orice ratiune si dincolo de orice explicatie logica ...)
    A nu transpune in limbaj practic taina miturilor care ne inconjoara -alegoriile,personificarile,comparatiile,metaforele ...,,pildele'' ...,Scrierile Sfinte -fata ascunsa a ceea ce am mostenit in interiorul nostru cu suferinta si eforturile atator si atator generatii ;deci , a nu reusi sa traducem adevarul in limbaj articulat ,ne va costa mult mai mult fata de varianta in care vom reusi...
    Chestie de eficienta si de siguranta ( sic !)
    Ca atare : CUM NE SUNT IERTATE PACATELE ?

    RăspundețiȘtergere
  17. catalin teodor5 martie 2010, 01:11

    neintelese si infricosatoare sunt caile DOMNULUI!neamul omenesc,prin pronie cereasca si prin
    intermediul "nevoitorilor" sfintiti prin desavarsire si evlavie au patruns totusi anumite taine,datoria
    noastra,a pacatosilor este sa cautam RASPUNSURILE oferite de sfintii parinti,tinandu-ne departe
    de intrebari nascocite de mandria ratacitoare a propriei inchipuiri desarte...sfintii parinti ne invata ca
    la mare taina a fost chemat OMUL,creat dupa chipul si asemanarea DOMNULUI,nicaieri nu aflam
    insa despre ingeri aceeasi inalta si infricosatoare menire...omul,fiind in trup material cunoaste de-a
    lungul existentei sale ispitiri din care doar nemarginita dragoste si nesfarsita mila a DOMNULUI il
    poate scoate,ingerii neavand trup material nu-si pot depasi "conditia" pentru care au fost creati,pot
    insa sa decada...avand trup material,ispitit fiind,prin rabdare,smerenie,dragoste si toate celelalte
    binecunoscute cai crestinesti OMUL isi poate depasi "conditia" ajungand in cele din urma sa-si
    implineasca dulcea si infricosatoarea taina pentru care a fost creat...acest fericit sfarsit nu ar fi
    posibil fara binecuvantarea BISERICII,DOMNUL HRISTOS s-a intrupat sfaramand pecetile
    iadului pentru a ne-o oferi spre mantuire prin iertarea pacatelor...cati OAMENI din vechea lege s-au
    mantuit respectand cele 10 porunci?caci nimeni nu este fara pacat...tocmai de aceea,din dragoste
    fata de OMUL pe care l-a creat,DOMNUL IISUS HRISTOS S-A intrupat si ne-a daruit lege noua si
    milostiva oferindu-ne astfel porti larg deschise spre nemurire prin BISERICA iertatoare...CACI
    CEEA CE VEI IERTA PE PAMANT IERTAT VA FI SI IN CERURI,IAR CEEA CE VEI TINE
    (LEGA) PE PAMANT TINUT (LEGAT) VA FI SI IN CERURI...nimeni dintre noi nu are dreptul de
    a ignora acest adevar,aceasta AXIOMA A CRESTINISMULUI,de aceea, ca un vesnic pacatos
    mirean ce ma aflu, ma intristez vazand ca sunt frati de-ai mei aflati poate intr-o asemenea ratacire
    incat pun in discutie necesitatea ba chiar si modul in care IERTAREA PACATELOR,prin
    intermediul BISERICII CRESTINE DREPTMARITOARE a umplut cerurile de sfinti...rataciri sunt
    ideile ca OMUL nu are nevoie de iertarea pacatelor sau ca si-o poate oferi singur(?!?!)amar simt in
    suflet pentru acel preot care si-a pus intrebarea daca trebuiesc iertate pacatele,mandria i-a coborat
    din inaltimi pe ingerii cazuti,cu atat mai mult ne poate "ucide" spiritual pe noi cei aflati in trup,fara
    iertarea pacatelor si fara existenta ispitelor,degeaba ne-am fi nascut,doar prin opinteli,caderi si
    ridicari ne vom "imbunatati" spiritual,ridicandu-ne,prin mila DOMNULUI la fericita menire pentru
    care am fost creati...DUMNEZEU sa ne ierte pe noi pacatosii,din care cel dintai sunt eu care
    iata,mi-am judecat cu mandrie semenii...

    RăspundețiȘtergere
  18. catalin teodor5 martie 2010, 01:14

    neintelese si infricosatoare sunt caile DOMNULUI!neamul omenesc,prin pronie cereasca si prin intermediul "nevoitorilor" sfintiti prin desavarsire si evlavie au patruns totusi anumite taine,datoria noastra,a pacatosilor este sa cautam RASPUNSURILE oferite de sfintii parinti,tinandu-ne departe de intrebari nascocite de mandria ratacitoare a propriei inchipuiri desarte...sfintii parinti ne invata ca la mare taina a fost chemat OMUL,creat dupa chipul si asemanarea DOMNULUI,nicaieri nu aflam insa despre ingeri aceeasi inalta si infricosatoare menire...omul,fiind in trup material cunoaste de-a lungul existentei sale ispitiri din care doar nemarginita dragoste si nesfarsita mila a DOMNULUI il poate scoate,ingerii neavand trup material nu-si pot depasi "conditia" pentru care au fost creati,pot insa sa decada...avand trup material,ispitit fiind,prin rabdare,smerenie,dragoste si toate celelalte binecunoscute cai crestinesti OMUL isi poate depasi "conditia" ajungand in cele din urma sa-si implineasca dulcea si infricosatoarea taina pentru care a fost creat...acest fericit sfarsit nu ar fi posibil fara binecuvantarea BISERICII,DOMNUL HRISTOS s-a intrupat sfaramand pecetile iadului pentru a ne-o oferi spre mantuire prin iertarea pacatelor...cati OAMENI din vechea lege s-au mantuit respectand cele 10 porunci?caci nimeni nu este fara pacat...tocmai de aceea,din dragoste fata de OMUL pe care l-a creat,DOMNUL IISUS HRISTOS S-A intrupat si ne-a daruit lege noua si milostiva oferindu-ne astfel porti larg deschise spre nemurire prin BISERICA iertatoare...CACI CEEA CE VEI IERTA PE PAMANT IERTAT VA FI SI IN CERURI,IAR CEEA CE VEI TINE (LEGA) PE PAMANT TINUT (LEGAT) VA FI SI IN CERURI...nimeni dintre noi nu are dreptul de a ignora acest adevar,aceasta AXIOMA A CRESTINISMULUI,de aceea, ca un vesnic pacatos mirean ce ma aflu, ma intristez vazand ca sunt frati de-ai mei aflati poate intr-o asemenea ratacire incat pun in discutie necesitatea ba chiar si modul in care IERTAREA PACATELOR,prin intermediul BISERICII CRESTINE DREPTMARITOARE a umplut cerurile de sfinti...rataciri sunt ideile ca OMUL nu are nevoie de iertarea pacatelor sau ca si-o poate oferi singur(?!?!)amar simt in suflet pentru acel preot care si-a pus intrebarea daca trebuiesc iertate pacatele,mandria i-a coborat din inaltimi pe ingerii cazuti,cu atat mai mult ne poate "ucide" spiritual pe noi cei aflati in trup,fara iertarea pacatelor si fara existenta ispitelor,degeaba ne-am fi nascut,doar prin opinteli,caderi si ridicari ne vom "imbunatati" spiritual,ridicandu-ne,prin mila DOMNULUI la fericita menire pentru care am fost creati...DUMNEZEU sa ne ierte pe noi pacatosii,din care cel dintai sunt eu care iata,mi-am judecat cu mandrie semenii...

    RăspundețiȘtergere
  19. catalin teodor5 martie 2010, 01:51

    pentru "anonimul" CLAUDIU....calea pe care ai ales sa mergi e veche si,din pacate,temeinic BATATORITA:"fac dupa capul meu,nu-mi pasa de popi...colaci,sutane s.m.d. ...in traducere libera ar suna cam asa:ce daca pana a ma naste eu au mai trait vre-o mie de miliarde de oameni,toti sau aproape toti au fost niste prosti,n-am eu nevoie de experienta acumulata si de invataturile lor,ca mine nu a mai fost nimeni pe pamant si daca gresesc,asta e,capul face,capul trage...e.t.c. aici ai si tu un punct in comun cu cel ce a fost cel mai frumos si stralucitor inger(nu-i voi rosti numele,o alta dovada a prostiei mele ereditata de la miliardele de crestini ce m-au precedat):MANDRIAAAAAAAAAAAAA!!!!pentru tine,din mila DUMNEZEIASCA inca mai este speranta,dar acel inger nu a avut-o....mandria face casa buna cu invataturile orientale,acolo esti invatat ca te poti ilumina prin tine si pentru tine,vivat egoismul,la crestini insa ti se cere sa fii smerit,sa intorci si celalalt obraz,sa fii rabdator,ascultator si modest,sa infrunti ispitele si sa le invingi prin post si rugaciune,iar acolo unde nu vei reusi mila DOMNULUI te va acoperi pentru rugaciunile sfintilor parinti ai nostri,bineplacuti lui DUMNEZEU...e grea calea,dar DOMNUL nostru ne-a spus sa indraznim,caci EL a biruit lumea.....au poate ai tu drepatate,caci tu esti UNIC,nu-i asa?!

    RăspundețiȘtergere
  20. Stimate domnule Catalin

    Se cunoaste ca ati studiat temeinic Biblia,citat cu citat si din scoarta in scoarta ,ceea ce v-a marcat ,poate, definitiv modul de a gandi si de a privi viata ! Va apreciez in mod sincer eforturile si abnegatia ...e greu de spus daca eu voi fi in stare candva sa depun un astfel de efort...
    Vreau sa va intreb un lucru si va rog sa nu mi-o luati in nume de rau ,pur si simplu nu inteleg de ce considerati dumneavoastra ca ,,neantelese si infricosatoare sunt caile Domnului " ?!La ce anume din latura nevointelor faceti referire si ce trebuie sa inteleg eu ? Ca sa-mi fie clar ca va referiti la UNA (Bunatatea si iubirea cu care Dumnezeu ne indeamna sa ne amintim natura noastra cereasca) si nu la cealalta - frica ,timorarea si sentimentul unei inutilitati zdrobitoare in fata vastitatii catre care Dumnezeu ne indeamna pasii .

    RăspundețiȘtergere
  21. catalin teodor6 martie 2010, 03:10

    presupunerea dvs. nu se confirma:nu am citit biblia "din scoarta in scoarta",nu a incercat nimeni sa ma indoctrineze in vreun fel,din pacate tatal meu a fost ateu,mama este crestina-nepracticanta,iar eu pana la varsta de 27-28 de ani am fost ateu,mai mult,am cochetat ceva timp cu practicile yoga(in mare voga prin anii 90..) prin toamna lui '95,tatal unui bun prieten (ateu,liber cugetator)de-al meu s-a calugarit,asa ca noi o tineam tot intr-un chef...cateva carti ortodoxe ale proaspatului calugar au "supravietuit" intr-un dulapior din lemn ciuruit de molii situat strategic langa cada din baie,poate intr-o ultima incercare a evlaviosului tata de a-si determina "progenitura reactionara si refractara" sa citeasca,in momentele de relaxare sfanta invatatura...stii cum e,nu e pt. cine se meneste ci pt. cine se nimereste,iar atunci,acolo,la momentul potrivit (si fericit!!) m-am aflat eu...generatia din care fac parte ('69) a avut si are un feeling special cu lectura,asa ca desi dezamagit de "natura" si substanta respectivelor carti,am citit,plictisit si "superior" titlurile ,cu prefata si postfata...necunoscute si minunate sunt caile DOMNULUI,putinele randuri ce constituiau postfata cartii "MARTURII DIN VIATA MONAHALA",de GHERON IOSIF m-au schimbat si mi-au schimbat viata,acele putine cuvinte ascundeau o taina careia nu i-am putut descifra sensul asa ca,intrigat si curios totodata am luat decizia (inteleapta si fericita) de a citi in intregime acea carte...iata POSTFATA "fericirii mele" :Se vor folosi foarte mult de aceste cuvinte ale parintelui IOSIF mai ales monahii si monahiile,dar si cei care, in lume fiind,duc lupta cea buna.Daca se vor folosi si altii,aceasta numai DUMNEZEU singur stie.Faca dupa bunatatea Lui.Sa se stie insa ca cele ce sunt cuprinse in aceste scrisori nici nu se citesc usor-fara cuget curat si curajos-nici nu devin fapte fara lupta si multa osteneala...Arhim. EFREM,din SFANTUL MUNTE ATHOS ....de atunci am citit zeci de carti de "profil" dar nici acum nu am ajuns la "cunoasterea" necesara citirii spre intelegere a BIBLIEI...ne-au napadit cu nerusinare evanghelisti si sectanti crestinati la "apelul bocancilor",oracaind la colturi de strada discursuri savante,cu citate si numere de psalmi,pastori imbracati la patru ace cu BIBLIA mereu la "inaintare",au pretentia de a vinde castraveti gradinarului:cu mai putin de 200 de ani in urma stramosii lor se impuscau prin preerii cu indienii,iar acum vor sa ne "traduca" noua,popor cu traditii monastice milenare,sfanta BIBLIE...sfintii nostri parinti sustin si astazi (desi au in spate o traditie crestina milenara) ca inca avem dinti de lapte si nu putem "mesteca" invatatura tare a BIBLIEI...dragul meu,NECUNOSCUTE sunt caile DOMNULUI intrucat EL lucreaza spre mantuirea noastra in chip minunat si nevazut,prin intamplari aparent banale,marunte,prin intermediul prietenilor sau dusmanilor nostri,uneori chiar prin boala,EL ne cerceteaza spre a ne "ajuta" sa gasim calea cea dreapta...INFRICOSATOARE sunt caile DOMNULUI intrucat numai prin rabdarea ispitelor de tot felul,prin infranarea poftelor materiei si prin lupta continua cu "stapanitorii lumei acesteia",cei ce ne ispitesc spre a ne inlantui in "material",vom deveni cu adevarat liberi spre a ne inalta la "cinstea" la care am fost chemati prin creatie...iata,in chip minunat si INFRICOSATOR,DOMNUL DUMNEZEU SE foloseste de fortele intunericului,parte a creatiei divine,ispitindu-ne(in limita puterilor noastre) spre a ne intari si purifica spiritual,pregatindu-ne de fericita mostenire ce EL ne-a pregatit-o......

    RăspundețiȘtergere
  22. Multumesc ,Catalin !Da ,am inteles.
    ,,Necunoscute ''se refera la subtilitatea lor( la faptul ca tin de lucruri aparent banale despre care in ziua de astazi aproape nimeni nu mai crede ca pot avea o importanta atat de covarsitoare )si nu la faptul ca ar avea un caracter ermetic ,de nepatruns ,secret si restrictionat! Interesant,foarte interesant...
    ,,Infricosatoare" se refera la faptul ca atunci cand iti dai seama cat de simplu e realizezi si faptul ca e extrem de greu ...uneori imposibil ...si atunci te poti speria ,pur si simplu ti-se face frica !E un fel de moarte ,te afli in fata mortii propriei personalitati !
    Tradusa cu cuvintele mele expresia pe care o folosesti tu ,,necunoscute si infricosatoare sunt caile Domnului " ar suna cam asa : Principiile dupa care trebuie sa te ghidezi ca sa ajungi la Dumnezeu sunt simple,dar efortul personal pe care trebuie sa-l depui e aproape de neconceput :Cararea spre Dumnezeu trece prin iad !
    Sper ca am tradus bine...Multumesc !

    RăspundețiȘtergere
  23. BUNA ZIUA! AM O PROBLEMA CARE TINE DE DOMENIUL SPIRITUAL. NU STIU CE SA FAC,PERSISTA,AM CHEMAT PREOTUL ,AM FACUT SFESTANIA CASEI. CINEVA MI-A SPUS CA ANUMITE PROBLEME SE REZOLVA CU ''ARME'' NECONVENTIONALE...NU STIU CUI SA MA ADRESEZ..MA PUTETI AJUTA ?MULTUMESC !

    RăspundețiȘtergere
  24. yelyena 1 ce problema ai ? Daca ai facut sfestanie si nu s-a rezolvat inseamna ca ai adus un popa ,nu un preot ! Un preot inainte de a face sfestanie se supune la penitente;incearca dupa puterile lui sa ia asupra sa raul ,sa ispaseasca,sa reechilibreze prin sacrificiu...
    Nu e vorba de arme, nu te mai gandi la lupta, e vorba de constienta si de curatenie.
    La Dumnezeu orice e posibil dar se plateste si se suporta consecintele .

    P.S. Domnule Doru Bem, cineva a cerut ajutor...nu se cade sa treci cu vederea !Unde esti ? Doar nu ai plecat in Anglia strigand ,,Erezie " !...

    RăspundețiȘtergere
  25. Doru,ce bine ca nu ai ,,plecat" in Anglia !
    Inca mai am sanse sa-mi explici cum ne sunt iertate pacatele...Ritualul in discutie ,si penitentele asociate, deparaziteaza doar Corpul Emotional sau patrunde si in Cauzal ? Daca ne spovedim consecintele actiunilor noastre nu ne vor mai atinge ?
    Hai,te rog...chiar am o dilema pe aceasta tema,si chiar consider ca nu mai este suficient sa fim doar piosi si atat.E greu de imaginat ca Dumnezeu ne-a trimis pe pamant doar ca sa stam cu mainile impreunate in rugaciune,sau ca sa ne ispasim pacatele...Imi place sa-mi imaginez ca El se astepta sa devenim mai frumosi si in constienta;altfel cum am putea aduce Imparatia Lui pe pamant ?!

    RăspundețiȘtergere
  26. FOARTE PATRUNZATOARE intrebare! Spre rusinea mea nu mi-am pus niciodata aceasta intrebare, poate pentru ca m-am obisnuind auzind ca Dumnezeu e Bun si ne iarta...nemaigandindu-ma: "DE CE? " . Cel mai mult ma bucur ca am realizat cat de limitata e mintea noastra...
    Ii multumesc Lui Dumnezeu ca m-a trimis pe acest blog e tot ce pot spune...
    Doamne ajuta!

    RăspundețiȘtergere
  27. ma bucur mult ca vad postate imagini cu picturile parintelui nostru Arsenie Boca...va multumesc

    RăspundețiȘtergere